דילוג לתוכן

צדיקים מלאכתם נעשית בידי נקדנים

מרץ 22, 2020

 

במהלך סוף השבוע נתקלתי בשתי בקשות שונות בנוסח "מי יכול לנקד לי". החלטתי אפוא לפרגן לציבור ולספר למי שטרם הכירו על הנקדן האוטומטי החינמי והשווה של אתר דיקטה.

"דיקטה" – אם לצטט את ה"אודות" שלה – "מספקת כלים המשתמשים באלגוריתמים המתקדמים ביותר של למידת מכונה ועיבוד שפה טבעית למטרת ניתוח טקסטים עבריים". מלבד הנקדן שתכף נגיע אליו, האתר כולל גם חיפוש בתנ"ך (קונקורדנציה דיגיטלית), חיפוש בתלמוד, איתור חרוזים, איתור אזכורים תנ"כיים ותלמודיים בטקסטים, ועוד שלל גודיז. שני הכלים השימושיים ביותר הם כנראה הנקדן והחיפוש בתנ"ך. אם תנסו את החיפוש בתנ"ך להנאתכם, תגלו שהאלגוריתמים של דיקטה אכן טובים כפי שהם טוענים. אם תחפשו את רצף האותיות "חרש", למשל, תקבלו רשימה של 142 תוצאות, אבל מימין, שימו לב, יש טור של קטגוריות, שבו תוכלו לבחור אם התכוונתם ל"חָרָשׁ", כלומר אומן מתכות, או ל"חֶרֶשׂ", כלומר הכתיב החלופי של "חרס", וכו', ולקבל רק את התוצאות הרלוונטיות. אפשר לסמן שאתם מעוניינים לכלול בתוצאות גם מילים נרדפות, ובקיצור, מדובר בכלי מועיל ביותר.

אבל התכנסנו כאן כדי לדון דווקא בנקדן. בשנים האחרונות התרחשה התקדמות עצומה ומהירה בתחום הנקדנים האוטומטיים, וכיום יש כמה כלים שונים למטרה זו, מדויקים יותר ופחות. מכיוון שרובם בתשלום, טוב להכיר את הנקדן של דיקטה, שהוא גם, כאמור, חינמי וגם מדויק מאוד. כדי להשתמש בו צריך רק להדביק לתוכו את הטקסט המבוקש ולהקליק. בכל טקסט שבו בדקתי אותו התקבל ניקוד נכון ומדויק ברובן המכריע של המילים, ובכלל זה ה"א הידיעה והאות שאחריה, אותיות שימוש אחרות (כגון "ו-", "כ-") וסמיכויות, כלומר מקומות שדורשים מבני אדם ידיעה מסוימת; וכן מילים לועזיות, שיש נקדנים אוטומטיים שמתעלמים מהן ומשאירים אותן לא-מנוקדות.

המקומות שבהם הנקדן של דיקטה טועה הם מילים שיש להן כמה משמעויות, ובהתאם ניקודים, אפשריים – למשל "עין" יכול להיות "עַיִן", "עִיֵּן" וכו'. אם המשמעות שנבחרה בטקסט המנוקד אינה הנכונה (ובמקרים רבים היא כן הנכונה), אפשר להקליק על המילה, לקבל תפריט של אפשרויות ולבחור בזאת הרצויה לכם. פה חשוב להיות ערניים: בספר מנוקד מסוים, שניכרות בו השקעה ומחשבה רבות, מופיע כמה וכמה פעמים הצירוף "אִישׁ מֻרְשָׁע" – והכוונה אינה לעבריין (לא נדבר כרגע על פוליטיקה), אלא ל"אִישׁ מְרֻשָּׁע".

כמובן, ההבדל בין "מֻרְשָׁע" ל"מְרֻשָּׁע" משפיע על ההגייה, ולכן כל קוראת או קורא קפדניים יכולים להבחין בו ולתקן את הטעות; אך ישנן גם מילים הזהות בכתיבן ובצלילן (כלומר הומוגרפיות והומופוניות) השונות זו מזו בניקוד שלהן. לדוגמה, "גָּנַב" הוא פועל ("הוא גָּנַב את המכונית") ואילו "גַּנָּב" הוא שם עצם ("סוף גַּנָּב לתלייה"). פה ערנות לא תספיק – דרושה בכל זאת בקיאות בניקוד.

הנקדן החינמי הזה מפיק אם כן טקסט מנוקד היטב במחי הדבק-הקלק, ויכול לשרת היטב הן אנשי מקצוע ונשות מקצוע והן דוברי עברית מן השורה שמעוניינים לנקד שיר, סיפור, ברכה וכן הלאה. כדי להגיע לתוצאות טובות צריך עדיין לקרוא בתשומת לב את התוצאה; וכדי להגיע לתוצאות מושלמות, יש צורך בבדיקה מקצועית. כך או כך, נחסכים זמן ועבודה רבים. תיהנו.

ותוספת נחמדה: דבורה בלוך מאתר "דיקטה" מזמינה את קוראי הבלוג להצטרף להדרכה מקוונת של 20 דקות על הגרסה הרגילה ועל הגרסה המקצועית של הנקדן. ההדרכה תינתן פעמיים, ב-29.3 וב-30.3, הרשמה כאן.

9 תגובות
  1. משה קלרטג permalink

    א. הערה קטנה: צדיקים – מלאכתם נעשית בידי אחרים? כישראל עושים רצונו של מקום?
    ב. אני עדיִן לא מְקַבל אחוזים מ"רב-מילים". לפי עניות דעתי, ראוי לכתוב – גם עליו. אלמנטרי: להשוות בין דידקטה לבין רב-מילים.
    ג. לוח נטיות הפֹעַל – של האקדמיה ללשון העברית.
    ד. אין עדיִן נטיות השֶם.
    ה. לָדַעַת לְנַקד – ולהבין נִקוד. ד"ר ברק דן יודע לַעֲנוֹת על השאלה:
    סְתָם שטויות
    או
    סְתַם שטיות
    ?
    והתשובה שלו – הפתיעה אותי.
    ו. נִקוד בתוך טקסט – בכתיב מלא. יש באתר האקדמיה ללשון העברית. אני מחכה לתשובה של ד"ר ברק דן – בנושא זה.

    • שלום משה, חשבתי בזמנו לערוך השוואה בין כמה נקדנים; לא עשיתי זאת מכמה סיבות – בין השאר, שהנקדנים מתעדכנים ומשתפרים במהירות, כך שהשוואה כזו הייתה מתיישנת מהר מאוד. הסתפקתי לפיכך בהצגת הנקדן הזה, שהוא מצוין וללא תשלום.
      בנוגע לרב-מילים, הוא מצוין לניקוד של מילים יחידות, גם בהטיות שונות, למי שיש להם מנוי; אבל הנקדן של רב-מילים הוא פשוט קישור לנקדן של מורפיקס, וככל שאני רואה הוא לא כלול במנוי של רב-מילים, כלומר אפילו מי שיש לו מנוי לרב-מילים צריך לשלם בנפרד על הנקדן הזה.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) permalink

        ודאי שלא התכונַתי – לנקדן של רב-מילים. ולא לשום נקדן אַחֵר, אלא ל"רב-מילים". והוא בתשלום. במוסדות להשכלה גבוהה – [ב]חִנם.
        וגם בחֵלֶק מהספריות העירוניות. תל-אביב ועוד. בעָבָר – וגם ברעננה.
        [ואני מתכתב עם ראש/ת מִנהל התרבות במִשרד התרבות – על רב-מילים [ב]חִנם – לכל אזרח. טוב, לכל משפחה. 🙂

        • אם הכוונה היא להשוואה בין רב-מילים עצמו לנקדן של דיקטה, רב-מילים כאמור מצוין לניקוד מילים יחידות (וגם בו יש עוד מידע וכלים טובים, כמו ניתוח דקדוקי וחרוזים); אבל אי-אפשר להשתמש בו לניקוד טקסט שלם.

  2. משה קלרטג permalink

    מלים יחידות? מִלה ועד מִלה
    ועוד מִלה
    ועוד מִלה 🙂
    ————————
    סה"כ: טקסט שלם.
    ==============================
    טקסט שָלֵם? לבדוק חֵלֶק מהמִלים. לא ככה?
    זה ברור?

  3. Zvika Agmon permalink

    תודה רבה רבה.
    לדעתי, צ"ל מילה ומילים.
    אני מחפש ניקוד (ידני) ל-Word, ולא זה שבו צריך להקיש כל מיני ספרות…
    איבדתי אותו במשך השנים האחרונות.
    רק בריאות,
    צביקה אגמון.

  4. משה קלרטג permalink

    צדיקים – מלאכתם נעשית בידי אחרים?
    כשישראל עושים רצונו של מקום – מלאכתם נעשית בידי אחרים?
    טוב, אולי כשישראל – עושים רצונו של מקום – הם צדיקים.

כתיבת תגובה